Iedzīvotāji iepērkas ar apdomu

GALERIJA CENTRS veiktajā aptaujā noskaidrots, ka 54% iedzīvotāju pirms iepirkšanās rūpīgi izvērtē preces nepieciešamību. Aptauja uzrāda, ka cilvēki šosezon pārsvarā izvēlas tumšo toņu apģērbus, priekšroku dodot ērtiem apaviem uz zemiem papēžiem un pirkumus izvēlas veikt vienatnē. Eksperti atzīst, ka daļa sabiedrības mainījusi attieksmi pret naudu, cenšas izvēlēties tiešām nepieciešamāko un kombinēt ar esošo, iepērkas piesardzīgi un ar apdomu.

Laikā, kad cilvēkiem nākas mainīt savus līdzšinējos paradumus un iepirkties saprātīgāk, vairums aptaujāto jeb 54% atzīst, ka pirms kādas preces iegādes rūpīgi apsver tās nepieciešamību un tikai tad veic pirkumu. 40% joprojām iepērkas spontāni, savukārt 6% respondentu pirms sezonas sākuma sastāda nepieciešamo preču sarakstu un iepērkoties vadās pēc tā.

Atbildot uz jautājumu par apģērbu un apavu iegādes plānošanu, vairāk kā puse jeb 52% aptaujāto atzīst, ka lielāko daļu pirkumu veic neplānoti akciju un izpārdošanu ietekmē. Tomēr liels skaits jeb 40% savu iepirkšanos ieplāno, veltot tai konkrētu dienu. 8% atzīst, ka šosezon nav iegādājušies jaunu apģērbu un apavus.

„Lai gan daļa sabiedrības ir mainījusi attieksmi pret naudu un regulāri plāno budžetu, tai skaitā apģērba iegādi, ir daļa, kas joprojām nedomā par finansiālo drošību ilgtermiņā. Redzams, ka sabiedrībā vēl aizvien ir manāmas tērēšanas kultūras iezīmes. Pat neskatoties uz šā brīža ekonomisko situāciju, cilvēki aizvien pretojas pārmaiņām – nedomājot tērē naudu spontānām iegribām, kā iepriekš,” stāsta Signe Bierande, Naudas plānošanas centra vadītāja. „Tiesa, lai veicinātu Latvijas ekonomikas uzlabošanos, pavisam atteikties no iepirkšanās nevajag – ir nepieciešams savus izdevumus plānot, sekot tiem līdzi un analizēt. Šos visus trīs budžeta plānošanas soļus efektīvi palīdz īstenot mūsu centra izveidotā bezmaksas programma mobilajam tālrunim „Naudas kontrolieris”.”

44% atzinuši, ka būtiskākais, iegādājoties kādu preci, aptaujātajiem ir pašu vēlmes, tomēr 40% par primāro uzskata preces cenu. 12% svarīgākās ir sezonas modes tendences, bet tikai 4% – preces krāsa un materiāls.

‘’Katru sezonu savu garderobi pilnībā komplektēt no jauna nav nepieciešams, jo mūsdienu apstākļos daudz būtiskāka ir māksla izvēlēties no plašā piedāvājuma, māksla papildināt jau esošo garderobi ar jaunām vēsmām, saglabājot savu individuālo stilu”, uzskata Zita Siliņa, tirdzniecības centra GALERIJA CENTRS vadītāja.

Jautājot par apģērbu un apavu izvēli šajā sezonā, noskaidrots, ka tumšo toņu apģērbiem priekšroku dod vairāk kā puse jeb 54% respondentu, savukārt 46% cilvēku labprātāk izvēlas gaišu un krāsainu apģērbu. 60% šosezon vairāk iegādājas ērtus apavus uz zemiem papēžiem, bet 40% – apavus uz augstiem papēžiem.

„Spontanitāte ir apsveicama; Latvijā jau nav iestājies karš un galvaspilsētā vienmēr dzīvo cilvēku slāņi,  kurus naudas grūtības skar mazāk.  Turklāt Latvijā jau sen pazīstama tendence, ka cilvēki ietaupa uz  ‘aizkulišu’ rēķina -kur dzīvo, kādu uzturu pērk, kad maksā rēķinus, un lielu daļu līdzekļu iegulda īpaša ārējā tēla uzturēšanā. Visbeidzot, jāmin, ka liela daļa no respondentiem atīzst (40%), ka iepērkas apdomīgi. Par to liecina arī ‘piezemētas’ krāsas un apavu izvēle; abām kājām cieši pie zemes”, skaidro Viesturs Celmiņš, sociālantropologs.

‘’Cilvēkiem naudas kļuvis mazāk, tāpēc tie iepērkas ar apdomu un ilgākam laikam’’, lakonisks ir modes mākslinieks Dāvids.

Uzdodot jautājumu GALERIJA CENTRS pārdevējiem par to, vai klienti labprāt iepērkas vieni vai kopā ar kādu, vairāk kā puse jeb 57% pārdevēju ir novērojuši, ka cilvēki veikalus apmeklē vienatnē, savukārt 43% apgalvo, ka klienti labprāt iepērkas arī kopā ar kādu, kurš palīdz pieņemt lēmumu.

Tāpat noskaidrots, ka 53% klienti ir svarīgs pārdevēja padoms un viedoklis, 41% cilvēku biežāk sākuši interesēties, kad veikalos sāksies izpārdošanas, savukārt tikai 6% klientu pārdevēja viedoklis nešķiet nepieciešams.
 
"Darbs ar klientiem šī brīža ekonomiskajā situācijā kļuvis krietni sarežģītāks, jo klienti kļuvuši drūmāki un bieži arī skeptiski noskaņoti pret pārdevēju centieniem palīdzēt, ieteikt un atrast piemērotāko. Tāpat novērojams, ka liela daļa klientu savus pirkumus veic piesardzīgi, meklējot attaisnojumus iztērētajiem naudas līdzekļiem, par tiem arī atklāti diskutējot un daloties personīgās dzīves niansēs", secina Diāna Čivča, MOS veikalu tīkla direktore.

Nav komentāru

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.