JUBILEJAS svinēšana darba vietā – svētki vai pienākums?

„Tie ir visjaukākie svētki” un „No jubilejas nav nekāda prieka, tikai pienākumi un izdevumi, jo jubilārs izklāj bezmaz mēneša ienākumus kolektīva pacienāšanai, pretī saņemot spaini ar puķēm, kuras tā vien gribas iemainīt atpakaļ veikalā”. Tik pretrunīgi tiek vērtēta personīgo jubileju svinēšana darba vietā. Kādi būtu organizāciju psihologa ieteikumi jubileju svinēšanai darba vietā, mēs uzzinājām konsultējoties ar Latvijas Organizāciju psihologu biedrības valdes priekšsēdētāju Reini Lazdu. 

IESPĒJAMIE IEGUVUMI NO DARBINIEKU JUBILEJU SVINĒŠANAS DARBA VIETĀ
Kopīgai jubileju svinēšanai darba vietā var būt dažādi iemesli. Dažkārt tā ir personīga vēlme un kopīga tradīcija, bet citkārt tā ir uzņēmuma oficiāla politika. Kāds labums varētu būt no kopīgas jubileju svinēšanas? Ja tas ir izveidojies par savstarpēji patīkamu laika pavadīšanas veidu, tad, pirmkārt, uzlabojas attiecības starp kolēģiem. Otrkārt, no kopīgiem pasākumiem iegūst arī uzņēmums. Darbinieki, kas ir pieķērušies saviem kolēģiem, retāk maina darbu, uzlabojas sadarbība starp kolēģiem, veidojas pozitīvāka vide birojā. Sekas ir labāki darba rezultāti. Tādēļ katram personīgi (arī uzņēmumu vadītājiem) ir jāizvērtē, cik svarīgi un samērojami ar izdevumiem, viņiem ir šie ieguvumi.

KO DARĪT, JA KOPĪGĀ SVINĒŠANA IR TIKAI FORMĀLA?
Nereti svinēšanas darba vietā izvēršas par formālu un garlaicīgu pasākumu, it sevišķi, ja kolēģiem ir maz kopīgu interešu un attiecības ir vairāk lietišķas nekā personiskas. Līdzīgi var notikt, ja darbinieki kopīgu pasēdēšanu uztver drīzāk kā laika zaudēšanu, piemēram, ja uzņēmumā kopumā vai daļai darbinieku pašlaik ir saspringts darba režīms.
Ja kopīga svinēšana ir uzņēmuma iniciēta un kļūst par traucēkli, uzņēmuma vadībai ir jāizvērtē iemesli. Ja cēlonis ir pārāk formālās attiecības starp darbiniekiem, tad līdzēt var komandu veidošanas treniņi. Tos var organizēt gan pati firma, gan nolīgt speciālistus, kas sniedz tieši šādus pakalpojumus. Tomēr jāņem vērā, ka komandas veidošanas pasākumi var izrādīties neveiksmīgi, ja starp kolēģiem ir izveidojušies vai briest konflikti – kopīga ilgstoša laika pavadīšana tos var vēl saasināt. Ja neveiksmīgu kopīgu svinēšanu cēlonis ir liela slodze darbā, tad labāk no svinēšanas atteikties vispār vai atlikt uz laiku, kad pienākumu būs mazāk.

JĀIZVĒLAS VISIEM ĒRTĀKAIS SVINĒŠANAS VEIDS
Vispārīgais ieteikums ir izvēlēties tādu svinēšanas veidu, kas ir visiem ērtākais, atbilst uzņēmuma videi un vajadzībām. Lielākos uzņēmumos svinēšanu var organizēt vai nu nelielās grupiņās (nodaļās), vai arī svinot vairākas jubilejas reizē, piemēram, reizi vai divas mēnesī. Ja kopīga svinēšana ir organizācijas oficiāla politika, tad vadībai vajadzētu arī padomāt par firmas sagādātu cienastu – tas būtu tikai godīgi, lai darbinieki svinēšanu nesāktu uztvert kā apgrūtinošu piespiedu pasākumu, kas prasa ārkārtas izdevumus.

JA SVINĪBAS IR TIKAI PAŠU DARBINIEKU IZVĒLE
Ja uzņēmuma vadība neiesaistās kopīgu svinību rīkošanā, tad svinības paliek kolēģu savstarpējo attiecību jautājums. Tādā gadījumā viennozīmīgu ieteikumu nav – katram pašam ir jāizvēlas, vai rūpes par savu tēlu kolēģu acīs viņam ir pietiekami svarīgas, lai censtos no citiem neatpalikt svinību greznībā. Ja svinēšana kļūst pavisam nepatīkama un traucējoša, var mēģināt aprunāties ar uzņēmuma vadību un rast visiem pieņemamu risinājumu, piemēram, ierobežojot svinēšanas vērienu. Labs risinājums, kas tiek diezgan bieži lietots un izskan arī cilvēku pieredzes stāstos, ir naudas samešana kopīgam svinību galdam.

„FUKŠU BALLES” JAUNAJIEM DARBINIEKIEM, KĀPĒC GAN NE?
Ar zināmām šaubām var uzlūkot tradīciju, ka darbinieks-jaunpienācējs klāj svētku galdu saviem jaunajiem kolēģiem. Dažos gadījumos tā var būt veiksmīga ideja (darbinieks tā labāk iekļausies kolektīvā), bet citos gadījumos – neveiksmīga, piemēram, ja jaunajam kolēģim trūkst brīvu naudas līdzekļu, tad tas var tieši samazināt vēlmi kļūt par šīs organizācijas daļu ilgtermiņā. Jauno darbinieku adaptēšanās darba kolektīvā ir uzņēmuma kopīgajās interesēs, tādēļ uzņēmumu vadībai varētu ieteikt dažas reizes gadā vai nu speciāli organizēt „fukšu balles”, vai iepazīstināt jaunos kolēģus ar pārējiem kādu citu kopīgu pasākumu laikā.

 
6 komentāru
  1. Vispareizāk sarīkot mēneša vai trīs mēnešu jubilāru ballīti, savādāk ja vienam jāklāj pilns galds, var nobankrotēt!!!

  2. Es arī kā murgu atceros darba vietu, kur dzimšanas dienā sveikt nāk 40 cilvēki, katrs ar 3 narcisēm (arī tādi, kas ikdienā gaitenī sastopoties pat nesveicinās) un man tiem visiem jāklāj galds ;(

Komentēt

Tava e-pasta adrese netiks publiskota.